Tulburare de coordonare a dezvoltării (dispraxie) la copii – Simptome

Tulburarea de coordonare a dezvoltării (DCD) poate provoca o gamă largă de probleme. Unele dintre acestea pot fi observate la o vârstă fragedă, în timp ce altele pot deveni evidente pe măsură ce copilul dvs. îmbătrânește .

Probleme la sugari

Întârzierile în atingerea etapelor normale de dezvoltare pot fi un semn precoce al DCD la copiii mici. De exemplu, copilul dvs. poate dura puțin mai mult decât se aștepta să se rostogolească, să stea, să se târască sau să meargă.

De asemenea, puteți observa că copilul dvs.:

  • prezintă poziții (posturi) neobișnuite ale corpului în primul an
  • are dificultăți să se joace cu jucării care implică o bună coordonare, cum ar fi stivuirea cărămizilor
  • are unele dificultăți în a învăța să mănânce cu tacâmuri

Aceste semne s-ar putea să vină și să plece.

Probleme la copiii mai mari

Pe măsură ce copilul tău îmbătrânește, poate apărea dificultăți fizice mai vizibile, plus probleme în alte domenii.

Probleme de mișcare și coordonare

Problemele legate de mișcare și coordonare sunt simptomele principale ale DCD.

Copiii pot avea dificultăți în:

  • activități de joacă, cum ar fi sărituri, sărituri, alergare și prinderea sau lovirea unei mingi. Adesea evită să se alăture din cauza lipsei lor de coordonare și poate considera dificilă educația fizică
  • mergând în sus și pe scări
  • scrierea, desenarea și folosirea foarfecelor – scrierea de mână și desenele lor pot părea scribite și mai puțin dezvoltate în comparație cu alți copii de vârsta lor
  • îmbrăcându-mă, făcând nasturi și legând pantofii
  • păstrându-se nemișcat – se pot balansa sau mișca mult brațele și picioarele

Un copil cu DCD poate părea incomod și stângace, întrucât ar putea să intre în obiecte, să arunce lucrurile și să cadă mult.

Dar acest lucru în sine nu este neapărat un semn al DCD, deoarece mulți copii care apar stângaci au de fapt toate abilitățile normale de mișcare (motorii) pentru vârsta lor.

Unii copii cu DCD pot deveni, de asemenea, mai puțin potriviți decât alți copii, deoarece performanța lor slabă în sport poate duce la reticența lor la exerciții fizice.

Probleme suplimentare

Pe lângă dificultățile legate de mișcare și coordonare, copiii cu DCD pot avea și alte probleme, cum ar fi:

  • dificultăți de concentrare – pot avea un interval de atenție slab și le este greu să se concentreze pe 1 lucru pentru mai mult de câteva minute
  • dificultăți de a urma instrucțiuni și de a copia informații – s-ar putea să se descurce mai bine la școală într-o situație de la 1 la 1 decât într-un grup, astfel încât pot fi ghidați prin muncă
  • fiind săraci la organizarea lor și la finalizarea lucrurilor
  • fiind încet să ridice noi abilități – au nevoie de încurajare și repetare pentru a-i ajuta să învețe
  • dificultăți în a-și face prieteni – ei pot evita participarea la jocurile de echipă și pot fi intimidați pentru că sunt „diferiți” sau stângaci
  • probleme de comportament – adesea provenind din frustrarea copilului cu simptomele acestuia
  • stimă de sine scazută

Deși copiii cu DCD pot avea o coordonare slabă și unele probleme suplimentare, alte aspecte ale dezvoltării – de exemplu, gândirea și discuția – sunt de obicei neafectate.

Condiții conexe

Copiii cu DCD pot avea și alte afecțiuni, cum ar fi:

  • tulburare de hiperactivitate cu deficit de atenție (ADHD) – un grup de simptome comportamentale care includ neatenție, hiperactivitate și impulsivitate
  • dislexie – o dificultate comună de învățare, care afectează în principal modul în care oamenii citesc și vrăjesc cuvinte
  • autism – o afecțiune care afectează interacțiunea socială, comunicarea, interesele și comportamentul

Unii copii cu DCD au dificultăți în coordonarea mișcărilor necesare pentru a produce o vorbire clară.