Dislexie – Simptome

Semnele și simptomele dislexiei diferă de la o persoană la alta. Fiecare individ cu afecțiunea va avea un model unic de puncte forte și puncte slabe.

Unele dintre cele mai frecvente semne de dislexie sunt prezentate mai jos.

Copii preșcolari

În unele cazuri, este posibil să se detecteze simptomele dislexiei înainte ca un copil să înceapă școala.

Simptomele pot include:

  • dezvoltarea întârziată a vorbirii în comparație cu alți copii de aceeași vârstă (deși aceasta poate avea multe cauze diferite)
  • probleme de vorbire, cum ar fi să nu poți pronunța cuvinte lungi în mod corespunzător și „sări” în sus fraze (de exemplu, să spui „hecilopter” în loc de „elicopter” sau „lacrimă de pat” în loc de „ursuleț”)
  • probleme care se exprimă folosind limbajul vorbit, cum ar fi imposibilitatea de a-și aminti cuvântul potrivit de utilizat sau de a alcătui propoziții în mod incorect
  • puțină înțelegere sau apreciere a cuvintelor de rimă, cum ar fi „pisica s-a așezat pe covoraș” sau rime de pepinieră
  • dificultate cu sau puțin interes în învățarea literelor alfabetului

şcolarii

Simptomele dislexiei devin de obicei mai evidente atunci când copiii încep școala și încep să se concentreze mai mult pe învățarea cum să citească și să scrie.

Printre simptomele dislexiei la copiii cu vârste cuprinse între 5 și 12 ani se numără:

  • probleme de învățare a numelor și sunetelor literelor
  • ortografie care este imprevizibilă și inconsistentă
  • punând litere și cifre în mod greșit (cum ar fi scrierea „6” în loc de „9” sau „b” în loc de „d”)
  • confundând ordinea literelor în cuvinte
  • citind încet sau greșind când citiți cu voce tare
  • tulburări vizuale la citire (de exemplu, un copil poate descrie litere și cuvinte ca părând să se miște sau să apară neclar)
  • răspunzând bine la întrebări oral, dar au dificultăți în a scrie răspunsul
  • dificultate în realizarea unei succesiuni de direcții
  • luptându-se să învețe secvențe, cum ar fi zilele săptămânii sau alfabetul
  • viteza de scriere lentă
  • scriere de mână slabă
  • probleme în copierea limbajului scris și durează mai mult decât în mod normal pentru a finaliza lucrările scrise
  • conștientizare fonologică slabă și abilități de atac de cuvinte

Conștientizarea fonologică

Conștientizarea fonologică este capacitatea de a recunoaște că cuvintele sunt formate din unități mai mici de sunet (foneme) și că schimbarea și manipularea fonemelor pot crea cuvinte și semnificații noi.

Este posibil ca un copil cu o conștientizare fonologică slabă să nu poată răspunde corect la aceste întrebări:

  • Ce sunete crezi că alcătuiesc cuvântul „fierbinte” și acestea sunt diferite de sunetele care alcătuiesc cuvântul „pălărie”?
  • Ce cuvânt ai avea dacă ai schimba sunetul „p” din „pot” într-un sunet „h”?
  • Câte cuvinte poți crede despre rima respectivă cu cuvântul „pisică”?

Abilități de atac de cuvânt

Copiii mici cu dislexie pot avea, de asemenea, probleme cu abilitățile de atac de cuvânt.

Aceasta este abilitatea de a înțelege cuvinte necunoscute, căutând cuvinte mai mici sau colecții de scrisori pe care un copil le-a învățat anterior.

De exemplu, un copil cu abilități bune de atac de cuvinte poate citi pentru prima dată cuvântul „bătaie la soare” și să înțeleagă sensul cuvântului prin descompunerea lui în „soare”, „baie” și „ing”.

Adolescenți și adulți

Pe lângă problemele menționate mai sus, simptomele dislexiei la copii mai mari și adulți pot include:

  • lucrare scrisă slab organizată, care nu are expresie (de exemplu, deși pot fi foarte informați despre un anumit subiect, pot avea probleme în exprimarea cunoștințelor în scris)
  • dificultate în planificarea și scrierea eseurilor, scrisorilor sau rapoartelor
  • dificultăți de revizuire pentru examinări
  • încercând să evitați citirea și scrierea ori de câte ori este posibil
  • dificultate de a lua note sau de a copia
  • ortografie slabă
  • care se chinuie să-și amintească lucruri precum un cod PIN sau un număr de telefon
  • luptând să îndeplinească termenele

Obținerea de ajutor

Dacă sunteți preocupat de progresul copilului dvs. în ceea ce privește citirea și scrierea, mai întâi discutați cu profesorul lor.

Dacă dumneavoastră sau profesorul copilului dumneavoastră aveți o preocupare continuă, luați-vă copilul să vadă medicul dumneavoastră de familie, astfel încât să poată verifica semnele unor probleme de sănătate de bază, cum ar fi probleme de auz sau de vedere, care ar putea afecta capacitatea lor de a învăța.

Dacă copilul dumneavoastră nu are probleme de sănătate subiacente evidente pentru a explica dificultățile de învățare, este posibil să fie încercate diferite metode de predare.

De asemenea, poate doriți să solicitați o evaluare pentru a identifica orice nevoi speciale pe care le pot avea.

Dacă sunteți adult și credeți că aveți dislexie, poate doriți să aranjați o evaluare a dislexiei prin asociația locală de dislexie .

Citiți mai multe despre diagnosticul dislexiei .

Probleme asociate

Unele persoane cu dislexie au, de asemenea, alte probleme care nu sunt legate direct de lectură sau scris.

Acestea includ: